Er den nye musical i krise?

Efter en forrygende premiere på “Jekyll + Hyde” på Det Ny Teater, så kan man næsten kun svare nej til spørgsmålet. For aldrig har det gået så godt for musikteatret herhjemme som det gør lige nu. Men i London er de mere urolige. 

 

Times Sq

London og Broadway forbindes mere med musicals end med nogen anden form for teater. Det er her, man skal hen, hvis man elsker teater, hvor folk synger deres følelser ud, hvor skuespillerne ikke går en tur uden at synge til, og døden aldrig går stille af.

Og musicalen har succes. Ubetinget. Der er et stort publikum til den, og den stigning i publikum som bl.a. Londons teaterdistrikt West End oplever, skyldes ikke mindst succesmusicals som “The Book of Mormon”, “The Lion King”, “Miss Saigon” og evergreens som “Les Miserables”. Men blandt de succesforestillingerne er der et stigende antal dyrt producerede, højkvalitets musicals som flopper. For et flop er det, når en musical går i mindre end et år, og for nogens vedkommende måske kun få måneder. Det er ikke godt nok i London, og det er langt, langt, langt fra rentabelt.

Derfor har man i et stykke tid i London talt om, at det var slut med æraen for de store blockbuster musicals, eller long-run musicalen som man kalder forestillinger som “Les Miserables”, “The Phantom of the Opera” og også en “Billy Elliot”. Musicals der er gået i årtier, mod de der senest er taget ned og har gået i 6-11 måneder, som “Made in Dagenham” – lavet over filmen af samme navn – og den meget roste og prisbelønnede “Bend it like Beckham”, der også er skruet sammen over filmen af samme navn.

Book of Mormons

I Berlingske idag har jeg en artikel, der sætter den engelske long-run krise i et dansk perspektiv. For hvad gør man på de to store musicalteatre herhjemme, Det Ny Teater og Fredericia Teater, hvis der kommer færre og færre nye, velskabte kvalitetsmusicals fra amerikanerne og englænderne? Selv om Fredericia Teater producerer selv, så er begge teatre afhængige af en vis grad af import udefra. Især Det Ny Teater er det, fordi deres krav til opsætningerne på teatret er så høje. De er ubetinget på et internationalt niveau.

Begge teaterchefer mener nu, krisen er så slem endda. Søren Møller nævner bl.a. den forrygende “The Book of Mormon” som et eksempel på en nyere long-run, på Broadway er et andet eksempel den helt nye musical “Hamilton”, hvor billetterne ryger op i 4000 kroners klassen, hvis man vil gøre sig håb om en plads. Men “Hamilton” er nu nok for amerikansk i sin historie til at have den store, internationale interesse. I hvert fald dansk interesse.

I kan læse hele historien i Berlingske her. Hvor I også får Søren Møllers tre tips til must-see musicals på Broadway lige nu. Hvis I evt. står og skal afsted… Hvilket til hver en tid kan anbefales.

kø Hedwig.JPG

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s