Teatergrad tør give magt til publikum

Foreningen af Danske Teaterjournalister har idag uddelt deres tre årlige teaterpriser. Teaterpokalen gik til Olaf Johannesen, Teaterkatten til instruktør Elisa Kragerup. Og motiverede valget af modtagere af Initiativprisen  2014: Teatergrad. 

Hvis der er et plusord i dansk teater lige nu – må det være ordet “publikumsudvikling”. Der er faktisk nærmest ingen grænser for, hvor stor og strålende en fremtid teatret går i møde, hvis bare det får fat I alle dem, der ikke kommer der nu.

Plus-minus kan vi i denne lille lukkede kreds vel godt erkende, at det drejer sig om et par millioner danskere, man kan udvikle til at blive et engageret, loyalt, begejstret teaterpublikum. Hvis bare…

Problemet er desværre, at når langt de fleste teatre taler publikumsudvikling har de primært fokus på lettere variationer over den gruppe mennesker, der allerede kommer i teatret, den veluddannede middelklasse – måske bare i en yngre udgave, for det er sexet med unge i teatret!

Det vil ikke mindst sige den type mennesker, der bor på Østerbro og længere nordpå i de grønne områder.Så dem flyttede danskdansk og Det flydende Teater væk fra.

Handling bag skåltalerne

Med etableringen af Teatergrad har danskdansk og Det Flydende Teater rent faktisk skabt et teatersted, der sætter handling bag alle skåltalerne. Her går man all in på at få et nyt publikum i tale. Så meget, at de er rykket fra den højere middelklasse på Østerbro og i de nordlige forstæder for at rykke ind i et lettere glemt og overset område af Nørrebro, hvor det næppe er teaterturene, man prioriterer højest i det daglige kulturforbrug.

Da forestillingen “Oprørt” i sommer spillede i alternative omgivelser ved teatrets nye hjem på Den Røde Plads, hæftede mange sig ved, at det måske ikke var det mest formfuldendte stykke dramatik, der var gået over en dansk scene. Det nåede ikke helt ned i dybet af demokrati-debatten.

Men måske skulle man mere se danskdansks åbningsforestilling i det nye hjem ikke så meget som et klassisk politisk oprør, som et oprør mod det teater, der hellere vil tale om at få et nyt publikum i tale end gøre noget ved det.

For hvis man virkelig vil gøre noget ved det, skal man turde give slip – helt slip – og lukke publikum ind – overalt i processen.

Give slip på kunsten, og give plads til det publikum, der ikke altid har helt styr på teaterkonventionerne, så der fx sker det, at det politiske teateroprør ”mellem fjenden derude på pladsen og vores oprørske forkæmper iført hamsterkostume – (blev) afmonteret af en lille pige, der spontant kom susende og omfavnede kæmpehamsteren. Sådan. Revolutionen per ironisk distance blev aflyst af en ægte tilkendegivelse af retten til at elske, hvem man vil.” som Politikens Monna Dithmer oplevede det og videregav i sin anmeldelse af ”Oprørt”.

Publikum bestemte navn

Ligesom det er publikum, der har bestemt, at det nye byrumsteater på Den Røde Plads skal hedde Teatergrad – det er svært at forestille sig et selv nok så dyrt brandingbureau kunne være kommet op med et lige så genialt navn. Og netop nu kan man fodre personerne bag Perker Cabaret – med historier og inspiration om ens egen racisme og fordomme, om både egne og andres offerhistorier, ja i det hele taget alt, hvad den indre svinehund elsker at mæske sig i. Det bekræfter uden tvivl kun den gruppe af Teatervidenskabsstuderende, der tidligere på måneden aflyste en workshop om ”Perker Cabaret”, fordi arrangørgruppen fandt indholdet ”politisk problematisk”, i at de havde helt ret.

Ingen aner jo, hvad den slags kan føre til!

Nej, og det er netop pointen. Ingen ved, hvor kunsten ender, når publikum får magten. Men at danskdansk og Det Flydende Teater med Teatergrad giver det et ægte ment forsøg – det fortjener bestemt årets Initiativpris.

N6R9289a

Danskdansk spillede i sommer “Oprørt – et stykke med revolution tak” på Den Røde Plads, det blev en slags åbningsforestilling for stedet. (Foto: Per Morten Abrahamsen, PR danskdansk)

FAKTA: Teaterpokalen er blevet uddelt siden 1934, og gives til en skuespiller, der har ydet en særlig præstation i løbet af året. Teaterkatten gives til en instruktør, og også på baggrund af en særlig indsats i løbet af teatersæsonen. Initiativprisen er blevet uddelt siden 1981, og den første modtager var Café Teatret, som prisuddelingerne har været holdt på – indtil i år. Hvor Folketeatret lagde hus til – og formodentlig også vil gøre det fremover. 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s