Han plejer sin egen lille Hassan

Skuespilleren Hassan Preisler har lavet et stykke autobiografisk teater. Om, af og med Hassan Preisler.

IMG_1010.JPG
Banner i Aarhus midtby for Brun mands byrd.

Men hvis ikke også Hassan Preisler skulle pleje sin egen lille Hassan – som ordsproget lyder – hvem pokker skulle så?
Især når han er så god til det selvironiske, til det bevidst selvoppustede som konstateringen af, at denne forestilling er skrevet af, spillet af og afviklet af – Hassan Preisler.

Fra bog til scene
Jeg hørte til majoriteten på Aarhus Teater forleden – dem, der ikke har fået læst bogen “Brun mands byrde” endnu. Men egentlig betyder det ikke så meget – selv om Hassan Preisler lige forhører os først om hvorfor, vi ikke har fået læst den! – for forestillingen handler på mange måder mest om det, der fulgte.

Først får vi selvfølgelig forhistorien. Med dias fra barndommen, underholdende historier, men lirret lidt af som var det udenadslære. Preisler har nok fortalt den del af sin historie mange gange på alle de der biblioteker, hvor der altid er en Birthe eller en Bente, som han siger, der præsenterer ham, at han ikke helt kan lægge liv og sjæl i det længere.

Se mig, se mig!
Faktisk er Hassan Preisler også allerbedst, frækkest og mest levende, da hans monolog når frem til hans status som succesforfatter efter “Brun mands byrde”. Han er skøn, når han skamløst smækker alle anmelderstjerner op i kæmpestørrelse på væggen og gengiver roserne. Og man kan mageligt sætte sig i hans sted, da han netop som det faktisk er ved at lykkes for ham at få anerkendelse som almindelig, succesfuld forfatter, bliver slået tilbage til start. Af en ny ung rå Hassan, som til og med skyder den gode Preisler ned fra sin langt om længe tilkæmpede status til at være en del af “indvandrerbølgen i dansk litteratur”. Der har han godt nok lov til at græmme sig!

At kunne tale magtens sprog
For det er det, han ikke vil være. Samtidig med han han de sidste mange år har brugt en stor del af sin karriere på at tale om den manglende diversitet i dansk scenekunst og starte gruppen DanskDansk, der i høj grad har det som omdrejningspunkt.
Måske er Hassan Preislers byrde slet ikke den brune hud, men hans rødder i det veluddannede, kulturradikale borgerskab. Hvor det er mormoren i marimekko, der insisterer på navnet Hassan, ikke den pakistanske far!

Når det er en byrde på sin vis, er det fordi hans opvækst i de kulturbærende lag jar sat ham i stand til netop at tale direkte ind i dem. Han har været den, der blev inviteret til at tale om integration, etnicitet, diversitet osv. på et utal af konferencer og seminarer de seneste år. Og han er i høj grad blevet omfavnet og optaget og lyttet til af den grund, han ellers vier sin tid til at bekæmpe betydningen af: de pakistanske rødder.
En del af hans succes i kulturlivet bliver baseret på hans hudfarve og baggrund. Det er da i høj grad en byrde for en mand, der bare vil ses som skuespiller og kunstner.

Hassan hvem?
Men netop det at han er skuespiller og forfatter er også med til at give forestillingen et særligt drive. For hvem er han egentlig?
I manus til forestillingen opererer han med forskellige Hassan-identiteter. På scenen afslører han også, at han manipulerer med os for at gøre historien bedre. Eller give os, hvad vil tror, vi vil have fra ham.
Monologen er stærkt underholdende og både selvudleverende og bevidst selvsmagende i sine beskrivelse af ham selv som en mand, der bare så gerne vil ses. Hyldes. Være en stjerne. Som sig selv, for den han er.

Men hvem er han?
I årevis har han været den, vi og også han selv gjorde ham til, fordi så passede pengene og verdensbilledet. Det lægger monologen op til, at han egentlig først for alvor skal til at finde ud af nu.
Og her er det, den bliver historien om alle. Hassan Preisler har måske udskudt tidspunktet for selverkendelsen mere end de fleste, fordi han både selv og med hjælp fra andre er blevet placeret i en meget klart defineret kasse.
Men det egentlige i “Brun mands byrde” er det helt grundlæggende spørgsmål for alle: Hvem er jeg? Her er den en historie om os alle.

IMG_1009.JPG
(Foto: Mathilde Bech / PR Aarhus Teater)

Brun mands byrde. Af Hassan Preisler. På Studio scenen, Aarhus Teater til 4. oktober. På Sort/hvid i København fra 11.oktober til 8. november.
Min anmeldelse af forestillingen kan læses i Kr. Dagblad idag.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s