Ingen nye publikummer – bare flere af de faste

Det Kgl. Teater har talt stærkt for, at livestreaming af teater og opera vil øge antallet af nye tilskuere til teatrets forestillinger. Det samme gjorde tiltaget seeatre.com. En engelsk undersøgelse fastslår, det er en illusion.

Tallene i den engelske rapport har nærmest karakter af lussinger.
Ikke mindre end 85 % af de adspurgte føler ikke større lyst til at gå ind og se en live opera efter at have set en i biografen.
Og ud af de 85 % var lysten til det direkte mindsket hos 10 %.

Undersøgelsen er lavet af ETO og Guildhall School of Music and Drama sammen med Barbican biograferne i London. De mener selv, det er den første, der for alvor ser på publikum til live opera visningerne.

Operabio en succes
Herhjemme har Nordisk Films Operabio været en succes længe.
I en serie henover sæsonen har man kunnet set operaer fra de store huse, ikke mindst The Met, og der har været publikum til det.
Men Nordisk Film har aldrig haft ambitioner om, at de skulle styrke operainteressen eller generere publikum til det levende teater. Det er ikke det, de er sat i verden for.

Erfaringer fra udlandet?
Det er derimod det, der har været Det Kgl. Teaters gennemgående argument, både da de arbejdede på og siden, da de lancerede 15 millioner kroners initiativet DKT Bio i foråret. Her vises tre forestillinger i biograferne og senere på DR K.

Projektet seeatre.com, som optager teaterforestillinger, som man kan abonnere på at se via nettet, fremhævede også, at muligheden for at se teaterforestillinger på sin computer eller via tv’et kun ville øge interessen for at se det i virkeligheden, da de startede.
Og til Berlingske udtalte Det Kgl. Teaters salgs- og planlægningsdirektør i foråret, at samarbejdet med biografer og DR ikke fik teatret til at frygte folk blev væk fra salene. “Tværtimod viser erfaringer fra udlandet, at det er med til at løfte interessen for kunstarterne. Så der er ikke noget med kannibalisering,” sagde Henrik Sten Petersen.

Henrik Sten Petersen brugte i Berlingske det mere rummelige “erfaringer fra udlandet”. Dem kan man ikke rigtig hænge nogen op på.
Den nye undersøgelse fra udlandet viser desværre noget andet.

Ikke nye publikummere

Ikke et ondt ord om, at Det Kgl. vil streame deres forestillinger. Når bare de diffuse “erfaringer fra udlandet” ikke betyder, de vil arbejde på at nedlægge turnéforpligtelsen. Hvilket der pt. heller ikke er noget, der tyder på. Biografvisningen er og skal kun være et supplement til liveforestillingen.

Hvilket meget tyder på, også er tilfældet, når man ser på den engelske undersøgelse og på publikummet til bl.a. Nordisk Films Operabio.

Det er nemlig logisk nok, det allerede eksisterende publikum, der kommer til visningerne. Dem der i forvejen ser opera, og som også synes, det her er interessant. Fordi de elsker opera.
English Touring Operas chef siger til The Stage, at undersøgelsen viser, at ambitionen om at skabe et nyt publikum – og især et yngre – gennem livestreaminerne er “wishful thinking”.

Det er muligvis også derfor, at 75 % af de adspurgte i den britiske undersøgelse ikke føler sig mere motiverede til at gå ind og se opera efter at have været i biografen. Måske ikke dem alle, men en hel del af dem kan formodentlig ikke nå at se flere operaer i forvejen. Det er det motiverede, engagerede stampublikum, der vælger operabio til som ekstra oplevelse.

20140529-125648.jpg

Og gamle er de også…
Hvilket jeg blandt andet baserer på, at cirka 80% af de engelske operatilskuere i biografen er over 60 år. Det er faktisk ældre end gennemsnittet for almindelige operagæster. Nu ved jeg ikke, hvad prisen er for en biografbillet i forhold til Royal Opera House, men den er formodentlig lavere, hvilket kan spille ind for den ældre målgruppe i London.

Mens mindre end 10 % af dem var under 50 år!

Antallet under 40 endsige 30 er formodentligt nærmest umåleligt….

Personligt har jeg altid syntes, det var ufrivillig komisk, når den tidligere chef Erik Jacobsen forestillede sig, hvordan folk ville samles på pladser rundt om i byerne for at se opera på storskærme. Man så en gammel italiensk film for sig eller VM finalen i 1992.
Det var svært for de fleste andre at forestille sig det omsat til virkelighed i Varde en kølig, dansk sommeraften. Med de ældre omkring picnic kurve, de unge der ville komme slentrende hånd i hånd og blive endnu mere forelskede af sangen, selv smårødderne på knallerter ville køre nysgerrigt forbi og blive fanget af stemningen, musikken, operaens handling.

Mere sandsynligt var det, der ville sidde en 20 særligt entusiastiske operaelskere over 50. Pakket godt ind i tæpper.

Nå men hvad så?
SÅ ikke noget, kan man selvfølgelig sige.

Eller sig det i hvert fald som det er. At aftalen med DR K handler om at det er godt at bevare forestillingerne for eftertiden. At den giver mulighed for at vise noget andet fra teatret, end det der er mulighed for at sende på turné. Ligesom det aldrig kan være nogen skam, at man gerne vil servicere et engang så trofast publikum, der nu har nået en alder, hvor pensionen eller mobiliteten måske ikke rækker til at komme ud på Holmen eller helt til København for at se den kunstart, man altid har været så begejstret for.

Men lad være med at opfinde “erfaringer” der viser noget, som man synes lyder sexet eller mener, politikerne gerne vil høre eller . Det er bare dårligt lobbyarbejde.

Overvej istedet om der kan være andre måder at gøre det på. Eller om det måske er andre forestillinger, der skal bane vejen for et eventuelt nyt publikum.
Det er det, de nu vil overveje i England, ifølge The Stage.

Artiklen fra The Stage kan læses her

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s