Ole Jastrau, sjælen og flasken

Det Kgl. Teater lever op til deres status som nationalscene med “Hærværk”.

Der er nydeligt i dagligstuen. Lidt for nydeligt med sikebetrukket sofa, kobberstik, nips og så den symbolladede “Negerfigur”, som den hed dengang i 1930, der bryder harmonien. Som en hilsen fra noget andet, en verden udenfor denne borgerlige sathed, den lineære livsstil og stabilitet med far, mor, barn, fast arbejde og prestige. En hilsen der bliver til fysisk virkelighed, da dørklokkens kimen afbryder Jastraus arbejde på sofaen og forandrer hans liv fuldstændigt.

For udenfor står sammen med kommunisten Sanders digteren Stefan Steffensen, ung, vild og en kunstnerisk naturbegavelse.

20140130-230002.jpg Lars Knutzon som Dagbladets chefredaktør, skabt over Politikens legendariske redaktør Henrik Cavling. Manden der introducerede den omnibusavis – avisen for alle – vi faktisk står overfor et opgør med nu. Sammen med Rasmus Bjerg som Tom Kristensens alter ego, litteraturredaktør Ole Jastrau. (Foto: Miklos Szasbo/PR, Det Kgl. Teater)

Det pæne, kedelige liv
Udadtil har Jastau alt. Men indadtil har han ingenting.
Det egentlige, meningen med livet, den mangler han. Han kan ikke leve for sin (i forestillingen) kedelige kone og søde søns skyld, eller for at aflevere en endeløs række af anmeldelser af litteratur, hvis eneste egentlige mål og værdi er den faste løn, de udløser hver måned.
I Rasmus Bjergs forvandling fra venlig og jovial mand, der har sit fokus på familien og arbejdet, som man forventer det af en mand i hans alder og position, til desperadoen, der sætter alt over styr i en søgen efter livets sande værdi, bliver det så lysende klart.
Også hvorfor “Hærværk” har den evige aktualitet, som er virkelige klassikeres DNA.
Bjerg er bakket flot og stærkt op af Asbjørn Krogh Nissens Steffensen. Han er egentlig ikke dæmonisk og farlig, men almindelig – og fuldstændig ødelagt. Derfor står han som så klart et spejl for Jastrau. De er på mange måder to alen af samme stykke, men Steffensen har noget afgørende, Jastrau har mistet: Han har et utæmmeligt digterisk talent.

Stjernepræstation
Rasmus Bjergs måde at spille Jastrau på, står så skarpt og lysende ved at han i så høj grad spiller Jastrau som et almindeligt menneske. Pænheden ligger hele tiden lige under den opløste overflade. Derfor bliver det så meget desto stærkere, at han konstant kaster sig ud i druk og destruktivitet. Fordi hvad kan han gøre andet? Meningen med livet kan ikke være de snærende borgerlige rammer, hvor resten af livet vil gå som efter en lige, rød tråd.

20140130-231036.jpg Det borgerlige hjem – i romanen beliggende på hjørnet af Istedgade og Reventlowsgade, midt mellem den pæne indre by og det depraverede Vesterbro – går mere og mere i opløsning (Foto/0: Miklos Szasbo/ PR Det Kgl. teater)

Når Det Kgl. er bedst
Jeg har været ret kritisk over Rune David Grues Dostrojevskis iscenesættelser, men her synes jeg, han har læst mammutromanen godt og meget loyalt. Han får det vigtigste fra den med, men får samtidig ført den ind i vores tid. Hvor den eksistentielle krise spøger hos mange på Jastaus alder. Omend den nok som regel giver sig mere stilfærdige udslag.

Ligesom det heller ikke er nogen hemmelighed, at jeg tit har været en kritiker af, hvordan Det Kgl. Teater forvalter deres muligheder på skuespilfronten.
Men “Hærværk” er en forestilling kun de kan lave og løfte i den grad – ikke mindst scenografisk – det sker her. De fortjener, den bliver en succes for teatret.

Hærværk. Efter Tom Kristensens roman. Iscenesættelse og dramatisering: Rune David Grue. Scenografi og kostumer: Steffen Aarfing. Spiller i Skuespilhuset til 8. april.

PSST: Kom i god tid for hjørnet ud mod Sankt Annæ Plads er omdannet til et lille Bar des Artistes. Som glider elegant ind i det i forvejen ret dunkle Skuespilhus’ rammer.

20140130-233257.jpg

Hele min anmeldelse kan læses i Kr. Dagblad onsdag den 29. Januar

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s