Politikerne har overtaget Fredericia Teater

Kunst og politik blev i starten af oktober blandet meget konkret sammen, da Fredericia Teater blev kommunal institution. Der er grund til bekymring.

I starten af oktober overtog Fredericia Kommune så at sige Fredericia Teater.
Efter at have været selvejende institution, som er normalen for egnsteatre, er teatret nu blevet kommunal institution.
Den nye administrative leder er teatrets tidligere bestyrelsesformand, byrådsmedlem i Fredericia Kommune og formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg, Jane Findahl (SF).
Den tidligere alene-direktør, Søren Møller, er nu kun ansvarlig for kunsten. Er der tvivl om en beslutning, har Jane Findahl det afgørende ord.

20131021-202041.jpg
Foto fra teatret af Søren Malmose (PR-foto Fredericia Teater)

Med Søren Møller som kunstnerisk ansvarlig har man i Fredericia en vis ryddækning i forhold til loven. Men hvis denne leder kun er ansat som en slags kunstnerisk konsulent – omend med pænere titel – er det så ikke et problem i forhold til egnsteatrene og den grundlæggende ide om kunstens frihed? For kan Søren Møller frit lægge et repertoire – for eksempel fortsætte den nuværende, men også bekostelige kunstneriske linje med nyproducerede musicals?

Byrådet skal nikke ja til visionerne
Grunden til, at Jane Findahl nu er blevet administrativ leder er, at Fredericia Teater under Søren Møllers ledelse ikke har kunnet få det til at løbe rundt. Derfor kræver det ikke den store fantasi at forestille sig, hvor let der kan opstå en situation, hvor kommunen alligevel kommer til at bestemme over repertoiret.
Ifølge Fredericia Dagblad udtaler Findahl om det fremtidige repertoire, at “Det er jo klart, at når det er finansieret af offentlige midler, så skal byrådet med ind i sådan en diskussion”.
Så er det jo også byrådet, der bestemmer repertoiret. Siger ja eller nej eller måske til Søren Møllers planer.

20131021-202350.jpg
Musicalen “Esaura” har netop haft premiere på Fredericia Teater. Bliver der råd til den slags nyproduktioner fremover? (Foto: Søren Malmose, PRfoto Fredericia Teater)

Sporene skræmmer
Når man er særlig obs på udviklingen i Fredericia, så er det fordi, det er under et år siden, der lukkede et egnsteater, der også viste sig at være en kommunal institution.
Taastrup Teater havde en teaterdirektør, der i realiteten nok mere var kunstnerisk leder. Da han stoppede, var det bestyrelsen som bestod af politikere, der tog over. Og derfor var der ingen til at tale teatrets sag, da man fra Rådhusets side ville nedlægge stedet som producerende teater. Bestyrelsen havde selv ansvar for den økonomiske situation, de for ud med skarp kritik af, for det har man som bestyrelsese. Ret hurtigt stod det klart, at målet var at lukke teatret som producerende kunstnerisk institution og istedet omdanne det til det, det egentlig også var: Et kommunalt kultur- og teaterhus.
Det er teatret idag. Der er stadig masser af professionelle teaterforestillinger takket være Høje-Taastrup Teaterforening, der formidler forestillingerne lokalt.

Åben for politiske slagsmål
I Fredericia vil man vedblive med at være egnsteater. Men mindelser er der. Jane Findal må som bestyrelsesformand siges at have ansvar for den økonomiske situation.
Hun siger, at bestyrelsen ikke har fået de oplysninger, den skal bruge. Men underskuddet er på 6,8 millioner kroner, og en del af årsagen findes i manglende publikummer på hjemmebane til andre forestillinger end “Aladdin”, samt at overskuddet til “Aladdin” blev mindre end beregnet bl.a. fordi markedsføringsudgifterne var så høje. Kan det være meget svært at se?
Jane Findahls politiske modstander, Christian Jørgensen fra Venstre, var da også hurtigt ude med kritikken: “Det er simpelthen ikke i orden. Det er bestyrelsens ansvar at følge med, og ikke mindst når bestyrelsen endda havde bedt om månedlige afrapporteringer fra teatret,” udtaler han til Fredericia Dagblad lige efter det afgørende møde om teatrets fremtid.
Jørgensen har sådan set ret i, at det er bestyrelsens ansvar at følge med.
Men det problematiske i udtalelsen er, at den åbenbarer, hvordan teatret med sin overgang til kommunal styring har slået portene op til en kampplads for politiske kampe og udmeldinger. Der intet har med kunsten at gøre. Men alene er personlige politiske slagsmål og markeringer.

Kommunekassen er fælleseje
Næste skridt er så, hvad overgangen fra selvejende institution og stor musicalproducent til kommunalt teater med et ambitionsniveau, der hver gang skal vurderes af byrådet, kommer til at betyde for publikums opbakning?
Også her er der taget hul på et slagsmål af en anden karakter. Byens idrætsforeninger har fx. i Fredericia Dagblad udtalt kritik af, at kommunen i dén grad favoriserer teatret økonomisk – mens de ikke giver penge til idrætslivet på samme niveau.
Den kritik er der langt større chance for, at teatret udsættes for nu. Hvor det vil føles som om, hver en krone teatret modtager går fra andre. Fordi det er kommunen, der står bag.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s