Turnéteater er en god forretning

Onsdag aften havde forestillingen “I vores bus er glæde” premiere i Svendborg. Den er Det Danske Teaters, idag Folketeatret|turné, 50 års jubilæumsfejring.

400 forestillinger er det blevet til på 50 år, og jubilæumssæsonen fejres med 279 opførelser af 9 stykker – over hele landet.

Det var en mærkesag for landets første kulturminister, Julius Bomholt, at alle danskere uanset hvor de boede i landet, skulle have adgang til kvalitetskultur. Det skulle ikke hindres af en lang togtur, en slingrende rutebilsplan eller dårlig infrastruktur.
Derfor fejrer mange af landets frivilligt drevne teaterforeninger også 50 års jubilæum i disse måneder. Med Bomholts fokus, en ny teaterlov der gav mulighed for rabat på billetter, hvis folk meldte sig ind i en publikumsorganisation og mere stabilt udbud i kvalitetsforestillinger, var der god grobund for et lokalt teaterliv.

20131003-004325.jpg

Usle forhold tidligere
Ikke at turnéteater var en ny opfindelse i 1963 – mange teaterforeninger går også mere end 50 år tilbage.
Der var masser af turnerende teaterselskaber, men kvaliteten af dem var det ind imellem så som så med. Den klassiske og kaotiske farce “Svend, Knud og Valdemar” (som Vendsyssel Teater genopsætter i denne sæson) er ikke grebet ud af den blå luft. Niveauet var ret svigende, men forholdene for turneskuespillerne var også hårde og kunne være direkte usle.
Mange rejste rundt på må og få, uden helt at vide om der var et job dagen efter. Eller om de fik løn, for ofte spillede de på døren. Og udeblev publikum, var der ikke penge til mad.

Også startet med en fusion
Det Danske Teater blev dannet i 1963 ved en fusion mellem tre turnerende teatre alle med rødder i oplysningsforbund. Dansk Folkescenen som var FOFs teater, Andelsteatret som udsprang af Andelsbevægelsen og arbejderbevægelsens ARTE, som dengang ikke kun formidlede billetter, men også selv skabte kunst. Målet var at skabe et stabilt grundlag for teaterudbuddet i provinsen – som endnu i 1963 godt kunne være noget ad hoc præget.

20131003-004615.jpg

Det Danske Teater blev i 2007 fusioneret med det københavnske Folketeatret, derfor har det ændret navn til Folketeatret|turné. Teatret er idag støttet direkte fra staten ligesom fx. landsdelsscenerne.
Repertoiret idag minder om det under den første direktør Tudlik Johansen: klassikere, moderne dramatik, ny smal dramatik og noget der er sjovt. De store familieforestillinger er kommet til igennem årene, og er en af teatrets største salgssucceser. Til gengæld er de også dyre at producere.
Det er især det med størrelsen på forestillingerne og sikkerhed for kvalitet i form af en ordentlig scenografi, gode skuespillere, en sikker instruktion, der er Folketeatret|turnés varemærke i teaterforeningerne.

Nyt sted hver aften
I de fleste kommuner har man de senere år bygget nye kulturhuse med store eller større sale til især teater. Derfor kræves der også mere af forestillingerne i især volumen. Men det er der kun Folketeatret, der kan tilbyde i så udstrakt grad. Ellers er hovedparten af de turnéforestillinger, der udbydes små og nærmest kun egnet til intimscener.

De flere sæder i de enkelte teatre har sammen med en generel ændring i folks kulturvaner betydet, at det i dag kun er få steder, Folketeatret/turné spiller mere end én aften. Indtil for femten år siden var det almindeligt at man spillede måske fire gange i mange byer. I dag sker det måske to-tre gange på en turné.
Det Danske Teaters turné er tilrettelagt hjemmefra, inden sæsonstart, og på en måde, så der ind imellem er fridage til holdet. Ligsom den ændrede infrastruktur i Danmark efter Storebæltsbroen betyder, at holdet i langt højere grad end før kan køre tilbage til København og overnatte.
Og publikum på Fyn bliver ikke længere udsat for den såkaldte færgeudgave af forestillingerne. Den hvor det gik over stok og sten, så holdet kunne nå den sidste færge tilbage til Sjælland.

Idag tages alt altså ned hver aften efter forestillingen, pakkes sammen og køres videre. For at blive sat op igen næste formiddag i en ny sal. Til gengæld ved skuespillerne hvor, at der er et publikum, der glæder sig til de kommer, en ordentlig garderobe og bagefter et godt hotelværelse – alt det der langt fra var en selvfølge for turnerende skuespillere før.

Turneen giver overskud
Udfordringen for Folketeatret|turné i dag er konkurrencen om publikum og det øgede udbud af især store evens. Og den samme forbedrede infrastruktur, der gør det lettere for Folketeatret at komme rundt gør det også lettere for folk at tage afsted, vurderer turnéleder for Folketeatret siden 1982, Gitte Hørning.
– Der er mange flere tilbud til folk over hele landet end der var før. Afstandene er kortere, alle har bil, så hvis der er en stor begivenhed, så kører man gerne for at være med til den. Det er ikke nødvendigvis teater, man kører efter, men det er den samme post på husholdningsbudgettet, man tager fra, om man skal til en stor koncert i Boxen eller se en af vores forestillinger.
Når det er sagt, er det dog værd at bemærke, at i konstruktionen Det Danske Teater og Folketeatret, er det turnedelen i det gamle Det Danske Teater, der giver overskud – endda et komfortabelt et. Mens det går mere trægt med at tjene penge på teaterdriften i Nørregade.

20131029-231033.jpg

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s