Hvem søger Odense Teater?

Odense Teater skal have ny teaterleder. Teaterchef-stillinger er eftertragtede i dette land, der er så få af dem, og de tre landsdelsscener er attraktive. Ikke desto mindre er der kommet grus i maskineriet i Odense.

20130418-095508.jpg
Anders G. Koch i den Reumertnominerede præstation som “Jeppe på Bjerget”. Odense Teater efteråret 2012. Foto: Emilia Theresa

På mandag er der ansøgningsfrist til stillingen som teaterdirektør for Odense Teater. Den næststørste af de tre landsdelsscener med et budget på 72 millioner kroner, 90 fastansatte + en stor gruppe freelancere. Der bliver opført omkring 400 forestillinger på årsplan for 80.000 publikummer.

En på alle måder attraktiv stilling i dansk teater. Iblandet at Odense er så tæt på København, at det betyder en teaterdirektør har lidt lettere ved at pendle (kan have store familie-fordele). Med lidt held kan det også betyde, man kan få nogle af de kendte skuespillere fra hovedstaden til at komme på gæstevisit. Odenses beliggenhed gør det muligt at lave film, tv eller reklamer i samme periode, fordi de kan være sikre på at kunne komme frem og tilbage mellem København og teatret samme dag.

Mineret stillingsopslag
Men så var det, at stillingsopslaget kom, og man i det bl.a. kan læse at: “Teaterdirektøren er teatrets primære repræsentant udadtil, mens økonomidirektøren fungerer som administrerende direktør overfor bestyrelsen og derfor har det overordnede ansvar for teatrets daglige ledelse og økonomiske drift.”

Teaterdirektør Martin Lyngbo fra det succesfulde Mungo Park har kaldt den, teatret søger, for “en kransekagefigur”. Og ja, det er svært ikke at læse opslaget sådan.
Før i tiden blev teaterchefer nok i højere grad valgt for deres kunstneriske visioner og evner alene, mens man mere eller mindre kunne se gennem fingre med deres begavelse for det administrative – for det var der folk til. Men der var aldrig tvivl om, at det stadig var teaterchefen, altså den kunstneriske kraft, der var lederen af teatret. Han (for det var sjældent en hun) var ikke blot “teatrets primære repræsentant udadtil”.

Nej tak fra de stærke direktørtyper
Med formuleringen af opslaget har Odense Teater – formodentlig ubevidst – udelukket en stor gruppe af stærke teaterledere fra små storbyteatre og store egnsteatre. Chefer, som er vant til ikke “kun” at styre et kunstnerisk personale og at lægge et repertorie. For hvis man skal give et teater en virkelig klar og sammenhængende kunstnerisk profil, er det ikke gjort med at lægge repertoire og sikre arbejdsro på skuespillergangen. Det rækker langt ind i det administrative, økonomiske og politiske arbejde med teatret. Men de områder vil høre under økonomidirektøren på Odense Teater.

20130418-101323.jpg
Odense Teater. Foto: Odense Teater/PR.

Martin Lyngbo har officielt sagt nej tak til at skulle indgå i den konstruktion. Med god grund. Selv om han var et oplagt bud på en stilling som denne.
Men hvis teaterfolk som han takker nej efter at have læst opslaget, hvem er der så tilbage?

Det bliver vi lidt klogere på efter mandag. Forhåbentlig er de der. Men det bliver en svær øvelse. Der ikke bliver lettere af, at dansk teaters øjne vil være skarpt rettet mod direktørerne på Odense Teater fremover. Fordi mange – med god grund – frygter, at chefstillinger på teatrene fremover skal besættes med folk, hvis primære kvalifikationer er administrative, økonomiske og ledelsesbaserede. Mens det er mindre vigtigt eller ligegyldigt, om de har en kunstnerisk indsigt.

Problemet er: Hvis ikke kunsten er i fokus på et teater – hvad skal vi så med det?

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s