Suveræn Cirkusrevy

I årevis var sommerens faste omkvæd, at revyerne ville bukke under, når den sidste rollator var rustet fast lige om lidt. Hvor var fornyelsen? Hvad med de unge? Det kunne ikke blive ved på den her måde.
Man kan stadig møde hardcore intellektuelle forkæmpere med den holdning. Men det er mere synd for dem end for revyer, som aldrig har haft det bedre. 350.000 publikummer sidste år. Eksklusiv de mange tvseere, der har set med på dvd og tv i løbet af vinteren.
Når man sidder sammen med de 1299 andre i Cirkusrevyens telt på Bakken, forstår man fuldt ud hvorfor revyen har det godt..
For årets Cirkusrevy er – især i første del – fuldkommen mesterlig. Den er skarpere og mere politisk end hele det danske performanceteater tilsammen. Den er så elegant, præcis og rig på spidsfindige detaljer, så ingen behøver frygte, at publikum ikke har noget med hjem. Nogle af os har tygget på ord, vendinger og pointer i flere dage. Og nå ja, så skal vi da ikke glemme, at den er helt afsindig morsom.
Cirkusrevyen lægger ud med at understrege, at vi er i krise. Derfor sender vi som publikum et ”stærkt signal ved bare at sidde der og se så glade ud”. Den klassiske hyldest til publikum, som Cirkusrevyen plejer at give, får i år en særlig betydning. Kommer vi bare for at grine og glemme krisen?
I så fald er vi, hvad angår det sidste, kommet det forkerte sted hen. For med en Carl-Erik Sørensen, hvis politiske tekster i år når et højdepunkt, er vi både rundt om robotterne i ældreplejen – ”det’ spild a’ skattekroner / at brug’ levende personer” – vi får den dovne græker, der i Niels Ellegårds henslængt charmerende skikkelse siger tak for de 100 milliarder ”måske I ku’ ha’ brugt dem til no’ed smartere?”, og vi får selvfølgelig Henrik Lykkegaard som Villy Sleepvalley, Minister out of Reach, som er glad for at komme på besøg herude på Bakken, the expensive garden.
Overrumplende og på sin vis meget moderne er Lisbet Dahls Angela Merkel-nummer. Med den firkantede jakke, pagehåret og den trætte stivhed vil hun gerne sige et par ord om situationen og afrunde med en lille bitter EU-hymne om de sydlige lande, der ikke sætter tæring efter næring. Syng med, og hvis ikke ”haben Wir andere Metoden!” Her sender Cirkusrevyen et signal om den globale fremtid, hvor en dansk revy fuldt ud ligeså godt kan lave en skarp parodi på internationale politikere. For Angela Merkel er ligeså etableret og af måske større betydning for Danmark end den Helle Thorning-Schmidt, der dog stadig er revyens højdepunkt i Carl-Erik Sørensens perfekte, satiriske vise om sine trængsler og de mange misforståelser om regeringens politik: ”Det er som om folk fuldstændig glemmer / det’ Margrethe Vestager, der bestemmer”

20120522-221802.jpg

Ditte Hansen rammer spot-on statsministerens kølige, lukkede, men også ensomme, lidt fortabte udstråling i visen med den geniale omkvæd ”Der kommer en rigtig god løsning – i morgen”.
Vi går til pause overrumplede af revyens mod, men kommer desværre så ind til en anden del, der ikke helt holder niveauet.
Mette Lisby og Jesper Bæhrenz har lavet et skønt rap-åbningsnummer om nutiden, hvor alder er en illusion. Leveret med overskud og vildskab af Ulf Pilgaard og Lisbet Dahl, som både udleverer dyrkelsen af ungdom og samtidig smadrer alle klicheer om gråt guld og ældrebyrde.
Carl-Erik Sørensens fingerspidsfornemmelse for politisk satire er gået fløjten i Henrik Lykkegaards 1:1 nummer ”Intet er så skidt…” hvor temaet er skidt med det hele, vi slipper for Pia Kjærsgaard. Højdepunktet bliver her Ulf Pilgaard som pligtopfyldende, pæn bedemand med smartphone. Reelt har Vase/Fuglsang omskrevet deres allerede kanoniserede klassiker ”Perlemor”, men når de gakker derudad i verbale misforståelser leveret med den præcision og sproglige fornemmelse kun en Ulf Pilgaard for alvor besidder, så buler teltdugen af latterbrølene. Over bedemandens arbejde med at få ”levende lus” i midtergangen og pyntet kirken med ”røde pelikaner”, og organistens forvirring over salmevalget: ”Den skrigende dværg med fryd vi slår”.
Cirkusrevyen når i år et højdepunkt – det er utroligt, at den kan blive ved med at levere så højt et niveau år efter år. Og endnu mere utroligt, at det ikke tapper resten af landets sommerrevyer for talent og fantastiske numre. Det er tværtimod lige modsat!

”Cirkusrevyen 2012”. Instruktion: Lisbet Dahl. Kapelmester: James Price. Koreograf: René Vinter. Scenograf: Niels Secher. Bakken indtil 25. August. Aalborghallen 29. August-2. September.

Indlægget her er en lettere omredigeret udgave af min anmeldelse i Kr. Dagblad d.d.

20120522-222155.jpg

fotos: Henrik Petit / PR Cirkusrevyen

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s